Rob (Ruige Robbie) Bron
16 mei 1945 – 5 oktober 2009
1957
Mijn vaders fietsen en
bromfietszaak op de Amsteldijk krijgt er een concurrent bij. Jan Bron, de vader
van Rob Bron, begint een handel in 2e hands bromfietsen in de tuin
en schuur van een woning aan de Vrijheidslaan, naast de praktijk van Dokter van
Ooijen. Ik ontmoet Robbie voor het eerst als hij bij m’n vaders pomp een paar
liter benzine(mengsmering 1:25) komt halen. Terwijl ik Robbies jerrycan vul
raken we aan de praat en ’t klikt meteen, hij jarig op 16 mei, m’n vader op 16
mei en ik 17 mei. Kortom, Rob nodigt me
bij hem thuis uit. Die middag bel ik aan en een grote corpulente man doet open
en stelt zich voor als de vader van Rob, met een “zeg maar Jan”. In de tuin
wordt ik rondgeleid en zie dat er prachtig glanzende, blitse brommers en
motoren staan. Heel anders dan de ouwe lullen brommers die m’n vader in z’n
etalage heeft staan. Nee hier staan
echte nozem paradepaardjes: Benneli, Kreidler, Royal Nord, NSU, Ducati en Demm. Ik spreek met Rob af dat ik hem aan
een vriendje van mij zal voorstellen, een vriendje die op z’n slaapkamer zelf
een race brommer aan het bouwen is. We spreken af dat we de volgende zaterdag
bij hem, Charles de Heer, in de Holendrechtstraat gaan kijken. Charles brommer bestond
uit een allegaartje van in elkaar geflanste frames en motoronderdelen.
Hoofdbestanddeel van z’n race monster een Royal Nord frame en motor. Verder had
Charles de cilinder laten uitkotteren voor een overmaats zuiger, een
verstelbare sproeier en een zelfbedachte (extra) versnellingsbak gemonteerd
zodat zijn racertje niet standaard over 3 maar over 8 versnellingen beschikte.
Om het “racemonster”een echt race geluid te geven had Charles de uitlaat
vervangen door een lange koperen buis. Hoe klinkt ie? vroeg Robbie. Zo
antwoordde Charles en prompt startte hij z’n brommer, gaf een paar maal volgas
(‘m effe te laten ruiken in vaktaal) en een jankend geluid en een dikke walm
vulde z’n slaapkamer. Ook z’n moeder maakte hetzelfde geluid toen ze de
slaapkamer binnen stormde. Charles! Dit is verdikkeme al de derde keer deze
week dat je dat kreng start. Ja ma, maar ik moest de jongens alleen even laten
zien dat ie ut doet. En om hem telkens de trap af te tillen…
Trouwens jongens wat vonden
jullie van de geur van de rook? Ik heb
der wat Wonderolie in gedaan, in de tank bedoel ik. Rob en ik keken elkaar aan en konden alleen
oh zeggen.
Rob en Charles werden echte
brommer maatjes. Ik, ik was niet zo begaan met Motortechniek, vond het wel leuk
om zo af en toe mee te brommen, maar sleutelen liever niet. Rob maakte een
autoped met een motor en Charles maakte voor mij een autoped met een Berini op
het voorwiel.
1958
Charles & Rob verbouwen
brommers tot crossmotoren en ik, creatief met kurk, verbouwde op de
Christelijke LTS Wiboutstraat, tijdens het vak lassen en smeden , een oude transportfiets met Victoria motor om
tot (Zadkine had er water van in z’n mond gekregen) een soort Crossmotorfiets.
Op het land voor de Maple Leaf, een land vol kuilen en zandhopen crosten we. Aan
Rob kon je gelijk merken dat, dat, een geboren coureur en evenwichtskunstenaar
was. Sterk, onverschrokken, brutaal en bovenal moedig. Kortom als Rob op z’n
“Fiets”zat kon je hem, zelfs niet met een zware motor bijhouden. Kortom Rob
vloog als een Engel!
En ik? Ik houd het crossen na
een zware val, waarbij ik een tweede navel op m’n buik creëer, verder voor
gezien.
In dat jaar bezoek ik met mijn
vader en Rob en zijn familie de eerste (betrouwbaarheidsrit) Trial waar Rob
(als ik me het goed herinner ergens de bossen van Amersfoort) op een 50cc
Avaros aan mee deed. Clandestien want de KNMV start licentie (Rob was voor
deelname nog veel te jong) stond op z’n vaders naam. Rob verscheen dan ook
geheel in een te ruim bemeten leren overall, onherkenbaar door een stofbril en sjaal pas 1 minuut voor
de start.
Start! en….. Robbie vloog zoals
altijd en liet de oudere meer ervaren coureurs met gemak achter zich.
Na de finish werd Rob niet
gekwalificeerd maar ook niet gediskwalificeerd. De jury had teveel van Rob z’n
rijkunsten genoten en wie je ook spraak of hoorde, die kleine van Jan Bron dat
wordt een hele grote. En Jan Bron glom van trots!
Ik refereerde al aan het
bijzondere evenwichtsgevoel van Rob. Ik was dan ook niet verbaasd toen Rob op
een fietsje met één wiel een demonstratie gaf op de Amsteldijk en met dat ding met
gemak zelfs de trappen bij Nereus op klom. Ik denk dat ik er mee ga mee optreden riep ie
achterom kijkend. Mij vader laat voor m’n fiets nummer een speciaal podium
lassen.
1959
Rob z’n vader Jan verhuisd z’n
tweedehands bromfietsbedrijf vanuit de Vrijheidslaan naar een winkelpand in de
Utrechtsenstraat. Ik bezoek een race voor 50 cc motoren op Zandvoort en zie dat
Rob okido gaat maar dat Charles niet verder komt dan een paar honderd meter omdat
z’n “Fiets”ontploft. Later raak Rob en Charles uit het oog, maar lees in de
krant dat Rob is gaan Skelteren . En gelijk kampioen van Nederland in de 50cc
klasse wordt.
Winter 1961/1962
Buiten is het ijzig koud. Ik
besluit naar de film te gaan, naar ( toen: Bioscoop “Het Cultuurtheater”) Cinetol.
Het journaal begint en tot mijn verbazing zie ik een Britse reportage over een
jongeman die met z’n, door hem zelf gemodificeerde skelter, als een gek over
het ijs en de sneeuw in het Sarphatipark racet. Ik herken onmiddellijk onze Rob
Bron die uitleg geeft over hoe hij z’n skelter (tegenwoordig heten die dingen Go-Cart)
ombouwt voor gebruik bij sneeuw en ijs en vervolgens door het park scheurt.
Het aardige is dat als je goed
zoekt je deze zwart-wit reportage onder
“Holland GO Kart to Snow Kart” nog op internet video kunt vinden.
1971
Hoewel de Motorsport palmares
van Rob Bron te lang en te indrukwekkend is, is 1971 voor Rob en de vaderlandse
motorsport er eentje om in te lijsten. Rob wordt namelijk in dit jaar Derde van
de wereld in de 500 cc klasse. Een prestatie die tot op de dag van vandaag
nooit eerder in ons land in de motorsport is behaald.
1975
Na wat omzwervingen, mede door
renovatie in de Spaarndammerbuurt en de sloop van mijn kapsalon, komen mijn
echtgenote en dochter te wonen in de van Woustraat op het adres van mijn,
tijdens een solo zeiltocht rond de aarde verdronken lagere school maatje, Hans
Oerlemans te wonen. Kortom ik ben de nieuwe buurman van Plan Zuid.
Na een tijdje kom ik Rob in de
straat tegen die me vertelt, dat hij nog steeds racet en dat hij nu een eigen
werkplaats in de Vechtstraat heeft. Ik ben, zo vertelt Rob mij, gespecialiseerd
in de verkoop en tuning van Retro Race Motoren. Ik maak een afspraak met hem en
bekijk een paar dagen later de prachtige machines die hij op voorraad heeft
staan en we babbelen bij.
Wat me verder opvalt is de
kanarie gele met sponsoren gedecoreerde Camper (Ouke Baas, Selling e.a.) die
voor de deur staat.
Ga je daar nou mee op vakantie? vraag ik met
een lach. Ja! Antwoord Rob. Ieder weekend gaan we er mee op uit. Lekker langs
het asfalt als echte berm toeristen. Weet je, ik kan gewoon niet zonder het
gehuil en de lucht van een uitlaat. Ik kijk hem aan en zeg: Maar dan wel met
Wonder Olie natuurlijk!
1978
Rob vestigt op de Daytona Ring
USA een snelheid- en baanrecord van
342 km/Pu Een record wat nu
(01-12-2010) nog steeds staat.
1979
Via, via, hoor ik dat Rob’s
steun en toeverlaat z’n vader Jan is overleden.
2000
“Eerste van de Rest” op televisie kijk ik naar een VPRO documentaire
over
Rob Bron.
5 oktober 2009
Ik lees in de krant dat Rob
Bron, motorcoureur, oud 64 jaar, is overleden.
Rust in vrede Rob, of beter:
“Fly like the Angels”
PS.
Voor hen die meer over de
carrière van Rob Bron willen weten, via internet is er meer dan voldoende info
voorhanden.
Onder andere een video met Rob zijn skelter in de sneeuw en op het ijs in 1963 (click op de eerste link. En een prachtige VPRO Dokwerk videodocumentaire uit 2000 over Rob click op de 2e link.
https://www.youtube.com/watch?v=kjdl3i-f8yo
https://www.youtube.com/watch?v=f4SZp26PIzY
Onder andere een video met Rob zijn skelter in de sneeuw en op het ijs in 1963 (click op de eerste link. En een prachtige VPRO Dokwerk videodocumentaire uit 2000 over Rob click op de 2e link.
https://www.youtube.com/watch?v=kjdl3i-f8yo
https://www.youtube.com/watch?v=f4SZp26PIzY