Superman

Superman

Ik zit in Londen in een wachtkamer van een toneelkapper grimeur.
Straks krijg ik een training voor een nogal gecompliceerde grime waarbij ik ook een aantal gezichtsveranderende elementen moet plaatsen en plakken. Onderhand dat ik wacht wordt bij de acteur om wie het gaat een afdruk in gips van zijn neus gemaakt. Waarna van zijn neus een mal gemaakt wordt waarop dan weer een kunstneus gemaakt gaat worden die ik dan moet aanbrengen.
Voor ik naar Londen afgereisd ben heb ik nog geïnformeerd hoe je in Engeland keurig kunt vragen als je een bezoek wilt brengen aan het toilet. Ik heb daarom uit mijn hoofd de zin “Where can I wash my hands” geleerd. En omdat ik op knappen sta, vraag ik keurig aan een medewerker van het bedrijf: Sorry, where can I wash my hands?
 De man wijst in de richting van een lange verveloze gang, at the end of the hall there is the loo.
Nadat ik mezelf geleegd heb ga ik weer in de wachtkamer zitten. De deur gaat open en een man, een echte six-pack bodybuilder van een meter of twee  komt binnen. Hij stapt op me af, ik sta keurig op, en hij schud me de hand en met een basstem stelt hij zichzelf voor. Reed, Christoffer. Do you know who I am? Ik antwoord beleefd not realy and sorry I’m not from here I’m Dutch, I’m from Holland.
Hij laat zich naast me op een stoel zakken en vraagt met een Southern accent, You know Peter Fonda? Well not in person but I’ve seen some films from Fonda. I’m better is zijn korte antwoord. Hij gaat verder. You know Paul Newman? Yep zeg ik, en nog voor ik verder kan antwoord hij wederom met: Well I’m better! Waarom ben je hier? vraag ik nu brutaal. I’m the new Superman and they are making a Superman wig for me. Omdat ik weinig van strips weet reageer ik nogal lauw met: Oh!
Yep! And when the movie is ready I will be the biggest star of them all! How do you call  a real star in Dutch? Well in Holland we call a star mostly a “Kapsoneslijer”. Sounds great en nadat ik hem een paar maal heb voorgedaan hoe hij Kapsoneslijer uit dient te spreken wordt hij opgehaald door de pruikenmaker. Nog even draait hij zich naar me toe en roept I’m a Kapsoneslijer. Ik, in mijn rol roep terug, yep Reed you’r a real Star.


Jarenlater nadat hij een ernstig ongeluk had gehad en verlamd in een rolstoel zat was er van die Superman, die Star, die Kapsoneslijer, nog maar weinig over.