Jim Muller
Special Effects
Dat sommige types zich beter voordoen dan wat er
werkelijk in de praktijk uitkomt daarvan was pyrotechnicus Jim Muller het
ultieme voorbeeld. Ik leerde Jim kennen via Joop van den Ende, die nogal hoog
van Jim opgaf zonder dat hij, Joop, enig idee had wat Jim daadwerkelijk op het
gebied van technische en pyrotechnische effecten in huis had. Wat voor van de
Ende vreemd was want meestal wist Joop ruim van te voren wat voor vlees hij in
de kuip had en wie hij in huis haalde.
Het eerste contact tussen Jim en mij, Jim was gekleed
in een overal van de Amerikaanse luchtmacht, was tijdens het opzetten van de
toneelvoorstelling Moordspel. In dat stuk waren een aantal schieteffecten van
essentieel belang. Tijdens voorstelling zou er op een aantal rekwisieten, een
marmerbeeldje voorstellende een herderinnetje met schaapje in haar armen en op een
Engelse bierpul, geschoten worden en die decoratiestukken zouden dan zichtbaar
voor het publiek uiteen moeten spatten. Volgens afspraak zou Jim ruim voor de
eerste try out daarvoor de benodigde apparatuur aanleveren. Verder was de eis
dat de benodigde techniek altijd en overal inzetbaar zou zijn en bovenal zonder
haperen zou functioneren. Jim, bij het horen van deze eisen haalde slechts zijn
schouders op en verklaarde dat hij voor deze opdracht zijn hand niet hoefde om
te draaien. En om zijn statement kracht
bij te zetten verhaalde ons vervolgens van een aantal pyrotechnische staaltjes
waar hij in de loop der tijd aan gewerkt had en dan met name zijn werkzaamheden
voor de Motion Picture Industry. Kortom Jim, dachten wij, was Hollywood. Zeker
nadat Jim tijdens de koffie ook nog vertelde dat hij in het verleden voor de
Amerikanen als helikopterpiloot in Vietnam had gevlogen.
Het decor voor Moordspel was klaar en zou over
tweedagen in de schouwburg van Haarlem voor de eerste try out worden opgebouwd.
Wat alleen ontbrak was de apparatuur benodigd voor de technische
(schiet)effecten. Omdat ik inmiddels bij de toneelclub tot producer was
gebombardeerd en de acteurs en technici een tikje nerveus werden mocht ik Jim
bellen en hem te vragen hoe ver het met de effecten stond en dat we er nu wel
vaart achter wilden zetten vanwege de eerste try out. Jim, geheel relaxed,
beloofde, na overleg met Joop, aan het eind van de middag naar het
repetitielokaal te komen om een demo te geven met de doorhem bedachte en
gemodificeerde apparatuur.
Ook liet hij weten dat dit stukje techniek ook door
gerenommeerde Movie Pyrotechnici in de States gebruikt werd. State of the art
dus.
Jim en Joop arriveerden gezamenlijk voor demo van het
schieteffect. Jim pakte een kistje waarop een opvallende sticker geplakt was
met een logo van een ontploffende bom, met daaronder de tekst: “Pasop explosie gevaar”. Uit de kist haalde
hij een grijs metalen bakje met allerlei gekleurde schakelaars en lampjes. Het
kastje was verder voorzien van een aantal aansluitpunten voor elektrakabels en
zat er aan de zijkant iets wat leek op het startslot van een automobiel met
daarin een grote koperkleurige sleutel.
De effectkast werd aangesloten op het lichtnet en door
Jim werd het stuk te schieten Herderinnetje voorzien van een iets wat leek op
een mini rotje en verbonden via een draad met het effecten kastje.
Jim was klaar voor het effectueren van het effect, hij
gaf ons aan om niet al te dichtbij de herderin te gaan staan, draaide
vervolgens aan de koperen sleutel, een roodlampje begon te knipperen en een
irritante pieptoon gaf aan dat het systeem bezig was zichzelf te
activeren tot het punt dat er voldoende spanning in het effecten apparaat
aanwezig was om d.m.v. een druk op de knop het schieteffect te activeren.
De pieptoon viel stil, Jim telde af. Drie, Twee, Een!
En Jim drukte de knop in en met een luide knal sloeg een slaghoedje niet alleen
een prachtig mooi minuscuul rond gaatje in het beeldje maar kwam het
slaghoedje, nog rood gloeiend, precies tot stilstand onder het rechteroog van
Joop van de E.
We waren sprakeloos. Niet alleen was wat Jim bedacht
had onwerkbaar, maar was het minuscule gaatje in het beeldje voor het publiek
in de zaal onzichtbaar en zou ook de hinderlijke toon vanaf het zijtoneel niet
echt je dat zijn. Maar niet getreurd, nu Jim zelf in de praktijk had gezien hoe
het effect in de praktijk er uit zag (bij hem op zijn Pyrotechnische atelier
werkte het wel) zou hij de avond voor de eerste try out als het decor opgebouwd
was de hele handel na een grondige Pyrotechnische make over opbouwen voor een
final demo. Met andere woorden hij beloofde dat alles reg sal kom.
Het toneelstuk Moordspel speelde zich af in een grote
kamer met overloop van een Engels landhuis. Op de schouw van de openhaard staan
een aantal bierpullen en achter op een taboeret hoog op een zuil staat het
herderinnenfiguurtje. Verder is het gehele decor enorm groot en hoog en zijn de
wanden gedecoreerd met grote basaltblokken (een beetje een spookachtig
landhuis).
Het decor ziet er, nog maagdelijk, prachtig uit en
zeker nu we het voor het eerst, door een speciaal ingevlogen Engelse belichter,
er sprookjesachtig uit. De bouwploeg en onze inspeciënt zijn net klaar met de
bouw en het uitlichten als Jim, nu gekleed in een parka van de Franse para’s,
arriveert en eigenlijk ongevraagd zijn spullen begint te instaleren.
Met een ladder tegen de zuil begon meneer een gat te
boren, waarna hij een kabel met slaghoedje aan de herderin verbond, de overige
kabellengte door de zuil heen frommelde, een gat in de achterwand boorde, daar
het eindstuk van de kabel weer doorheen voerde en aan zijn effectendoos
aansloot. Vervolgens boorde hij een gat in de schoorsteenmantel van de
openhaard verbond hier een kabel met een bierpul en wederom aan zijn
effectendoos. De Finale demo kon beginnen. Voor de juiste timing zou ik de
schoten op het toneel afvuren (de acteurs waren al naar huis) en Jim zou dan samen
met onze eigen inspeciënt de schieteffecten door te drukken op de effecten knop
activeren.
Ik sta met het pistool op het toneel op de plek waar
ook de acteur tijdens de voorstelling vanaf gaat schieten. Ik geef een commando
aan de boys op het zijtoneel dat ik er klaar voor ben, lepel een gedeelte van
de tekst uit het stuk op en haal de trekker over voor het eerste schot op het
herderinnetje en draai me daarna richting openhaard richt op de bierpul en
schiet….
Twee oorverdovende knallen!!!!!!
Boooooooooooom het herderinnetje, van gips, ontploft en
wel zo dat beeldje geheel en al verdwenen is.
Booooooooooooom de bierpul, eveneens van gips, wordt
als was het een raket gelanceerd, stijgt op, raakt het dak van het toneel,
daalt en…
Het is net of het op het toneel een stuk lichter is. En
dat klopt ook.
Door de ontploffing van zowel herderin als bierpul is
er een Gipsstorm ontstaan die het sombere landhuis in een moderne witte ruimte
heeft omgetoverd. Alles, maar dan ook alles,
was dus wit.
Ach dat hield alleen maar in dat we met spoed alle
medewerkers van het decorbedrijf die nacht hebben moeten laten herdecoreren,
alle rekwisieten gereinigd moesten worden, de trekken en lampen van gipsstof
vrij gemaakt moesten worden. Maar ach soms zit het mee en soms tegen
Wat wel aardig was dat de effecten die ik bedacht had en
waar we de gehele tournee mee gewerkt hebben een top kritiek hebben gehad in
het Parool. Wel jammer dat ik toen ook Jim Muller, als maker, in deze kritiek
werd. genoemd.
Blow Up
België
Als je gedacht had dat de kennismaking met Jim Muller
en zijn pyrotechnische activiteiten voor Joop van den Ende een reden was om
nooit meer met dit baasje in zee te gaan, dan heb je het mis. Waarschijnlijk
was het gage dat Jim voor een pyrotechnische klus zo gering dat Joop, zuinig
als hij is, opnieuw voor Jim Muller gekozen had. De opdracht was als volgt, Jim
zou voor de TV serie Dagboek van een Herdershond een explosie creëren gevolgd
door een brand met veel vuur en vooral veel rook. De explosie zou plaats vinden
aan de oever van de Maas bij Eijsden in Limburg, maar dan aan de Vlaamse zijde
van de Maas. Om je een idee te geven hoe de scene met de titel “Explosie in de
Mijn” zou verlopen het volgende. De laan naar de oever van de Maas in Eijsden
verloop nogal stijl van boven aan de laan naar beneden aan de Maas. De camera
had een plek boven aan de laan en in de verte richting Maas zou de explosie
zichtbaar zijn en over het vuur en de rook zou dan later de aftiteling
gemonteerd worden. Een scene met een lengte (veel titels) van ongeveer 3
minuten en verder van belang te weten is dat het hier een opname betrof bij een
zojuist ondergegane zon. Voor de crew, zo’n 60 man NOS Televisie personeel, en
een stuk of wat Joop van den Ende medewerkers trof het dat, buiten het personeel
in de regiewagen, wij vrij waren en heerlijk vanaf een terras aan de Maas naar
komende explosie en de brand konden kijken. Jim, samen met een hulpje, hadden
buiten ons zicht de gehele dag besteed aan het plaatsen van brandbaar materiaal
in Vlaanderen. De spanning steeg en Jim en zijn hulpje beide gestoken in een
battledress stapten in een vel oranje rubber dinky boot en peddelden een kabel
achter zich aanslepend naar onze, de Nederlandse, kant van de Maas.
Bij een tv-monitor met koptelefoon opgesteld op het
terras monteerde Jim de kabel aan een
kastje en zette de koptelefoon voor een cue uit de regiewagen om de explosie
c/q brand te activeren. De spanning steeg en het moment suprême was daar. Jim
drukte een hendel naar beneden en we hoorden een enorme knal! Beng! Horen en
zien verging ons allen en de eerste enorme knal werd gevolgd door, daar leek
het op, tien hysterisch gillende keukenmeiden waarbij we tegen de nachtelijke
hemel bij iedere gil een witheet ding huizenhoog de lucht in zagen vliegen. Daarna
vuur, veel vuur, daarna rook, heelveel verstikkende dikke rook! Inferno!
Vanuit de verte hoorden we, aan de Vlaamse kant, de
sirenes van een aantal brandweerwagens die met loeiende sirenes onze kant op
kwamen.
Als een speer pakten alle crewleden hun consumpties op
en als een haas doken we onder in het café. Jim trok haastig het rubberbootje
op de kant en verborg het ding achter een heg.
En Nee! Jim had geen vergunning om Vlaanderen in de
hens te steken. Helaas voor ome Joop v.d. E. was de Belgische hermandad er snel
achter wie achter de explosie en brand zat, het fik smeulde de volgende middag
nog, en heeft het ongemak met vele Frankskes
moeten afkopen.
Alleen jammer dat de opname van de explosie en de brand
totaal onbruikbaar was.
B&A
Omdat het theaterseizoen ten einde liep en mijn
werkzaamheden voor het toneelstuk Moorspel mede daardoor zouden eindigen vroeg
Joop v.d. E. me of ik er trek in had om de make up, rekwisieten en decoratie
voor een nieuwe kinderserie met de titel Bassie & Adriaan op me te nemen.
Ik hapte toe, mede omdat ik wel eens wilde weten hoe het bij zo’n Tv-film
productie toe zou gaan. Een mens is immers nooit te lui om te leren. Ik kreeg
een eigen bureau op kantoor van J. v.d. E. toegewezen samen met een dame die
eveneens aan deze productie zou gaan werken. De volgende dag trof ik een stapel
scripts aan met de tekst en alle verdere gegevens van belang voor deze
kinderserie. Overdag hield ik me zo bezig met de voorbereiding van de serie en
’s avonds ging ik nog met Moordspel mee op tournee. Na een poosje gespit te
hebben in de scripts had ik een complete lijst gemaakt van alle rekwisieten,
kleding en wat dies meerzij op de
locaties. De 1e draaidag stond gepland begin mei op een
zaterdagnacht in Rotterdam waar we een droomscene zouden draaien op een
verlaten kermis en daarna een achtervolging in een spookhuis. Hoewel het
normaliter zo is dat je voor de daadwerkelijke opnamen c/q de start van een
productie uitvoerig overleg over zo’n giga onderneming hebt had ik buiten mijn
kantoor collega alleen de regisseur, zij het zijdelings, op kantoor ontmoet. De
rest van de crew en de spelers waren mij tot dan toe onbekend. Samen met mijn
collega reden we, in een kleine vrachtauto vol rekwisieten, naar het
kermisterrein in Rotterdam. We stelden ons voor en maakten kennis met de gehele
filmclub. Alleen vreemd was dat de producer die voor het vlekkeloze verloop van
de opnamen (alle 13 delen die de serie telde) niet aanwezig was. Vervelend want
hij wist wie het contact bij de kermislui was en in welke caravan wij deze
persoon konden vinden.
Volgens het draaiboek zou de kermis weliswaar verlaten
zijn maar alle lichtjes op de attracties zouden branden. En hij/zij zou ook het
spookhuis openen voor de latere opnamen in het spookhuis. De opnamen zouden tegen
vijf uur beginnen, maar na een uur wachten was de producer nog steeds niet
gearriveerd en stonden wij daar echt op z’n zachtst gezegd voor lul. Ja, nee,
een mobiele telefoon had je toe nog niet en contact met die vogel waar ie
uitstak lukte dus niet. Tegen half zeven hoorde we vanuit de verte een somber
motor gerommel en een antiek open race auto stuurde het kermis terrein op. In
deze auto zat een man met zo’n ouderwets leren vliegeniersmutsje op compleet
met stofbril en een witte wapperende zijden sjaal. De man zwiepte zichzelf
lenig uit het racemonster, nam zijn muts en bril in de hand en stormde op een
reuzenrad af, klom er in, en bovenop het gevaarte riep hij met luide stem:
vanaf hier, dit standpunt, kun je de hele kermis in een shot vangen! Om daarna
zich als een chimpansee met ware doodverachting naar beneden te laten zakken.
Op de begane grond aangekomen kregen wij zijn naam te horen en ook allemaal een
hand. Productie, productie, druk,druk,druk. Hardop denkend vervolgde hij,
stoelen, ja stoelen hebben we nodig, ik dacht onderweg al dat er iets ontbrak.
In de Bijenkorf in Amsterdam daar heb ik ze zopas nog gezien. Regiestoelen
precies zoals in Hollywood, opvouwbaar en ze zitten heerlijk. De producer
stapte in zijn bolide en reed weg, precies zoals de Lone Ranger dat aan het einde van een cowboy film altijd
deed.
En ik? Ik was geheel van slag of eigenlijk geheel uit
het loodgeslagen. Want, godbetere, wie had J. v.d. E. aangetrokken om deze
serie op te zetten en te begeleiden? Jim (Bloody) Muller!
Naschrift.
Met enig kunst en vliegwerk is er die dag toch nog op
de kermis gefilmd. Joop vroeg me ’s avonds in een kleedkamer ergens in het land
of ik er iets voor voelde om de productie op me te nemen. Ik heb toen Ja gezegd
en alles op het gebied van Film en Televisie productie mezelf moeten leren.
Jim Muller
hebben nooit meer terug gezien en ook nooit meer iets van
gehoord.